W Europejskim Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Roskoszy zakończyła się międzynarodowa wymiana młodzieży z Polski i Litwy „Z TIK do kariery”, w ramach akredytowanego projektu sektora Młodzież, Akcji 1. Mobilność Edukacyjna Programu Erasmus +, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. W wymianie, która trwała od 27 czerwca br. w Europejskim Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Roskoszy wzięło udział 20 młodych ludzi wraz z 4 opiekunami.
Głównym celem projektu „Z TIK do kariery” jest wykształcenie wśród młodzieży umiejętności i postaw niezbędnych do właściwego poruszania się po rynku pracy, zaplanowanie kariery zawodowej zgodnie ze swoimi predyspozycjami oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) do tworzenia dokumentów aplikacyjnych oraz w codziennej pracy. Dodatkowe cele działania to integracja i wzajemne zrozumienie między uczestnikami z Polski i Litwy a także wzmocnienie świadomości europejskiej i budowanie dialogu międzykulturowego.
Podczas ośmiodniowego spotkania uczestnicy projektu przeprowadzili gry i zabawy integracyjne, zapoznali się z wioską ginących zawodów w Roskoszy, brali udział w animacjach sportowo-rekreacyjnych, poznawali kreatywne formy spędzania czasu wolnego uczestnicząc w spływie kajakowym malowniczą rzeką Bug.
Wieczorami każdy kraj organizował wieczorek międzykulturowy, podczas którego prezentowano kulturę, historię i geografię swojego kraju, stroje, zabawy narodowe oraz kulinarne specjały.
Jeden z wieczorów poświęcono na poznawanie polsko-litewskich tradycji ludowych, podczas którego młodzież zaprezentowała sposób obchodzenia Nocy Świętojańskiej w obu krajach.
Główne działania projektowe dotyczyły nabywania umiejętności niezbędnych do właściwego poruszania się po rynku pracy oraz kompetencji cyfrowych ułatwiających efektywne poszukiwanie i wykonywanie pracy. Wprowadzeniem do tematu było poznanie roli i możliwości wykorzystania TIK czyli nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykorzystanie TIK w codziennym życiu zawodowym, prezentacja i omówienie nagranych w fazie przygotowawczej filmów mówiących o oczekiwaniach pracodawcy względem nowych pracowników.
Młodzież została podzielona na mieszane narodowościowo grupy i w takim składzie pracowała przy ważniejszych zagadnieniach projektu. Pierwszym zadaniem w grupach była graficzna prezentacja pomysłowego wykorzystania narzędzi i aplikacji TIK w życiu zawodowym. W oparciu o ramowy katalog kompetencji cyfrowych, młodzież prezentowała znane jej dotychczas narzędzia i aplikacje w podziale na wybrane obszary: sprawy codzienne, finanse, relacje z bliskimi, praca i rozwój zawodowy, zdrowie, odpoczynek i hobby.
Ogłoszono również konkurs fotograficzny, która grupa wykona najzabawniejsze i najciekawsze zdjęcie prezentujące siebie przy wspólnej pracy. Młodzież poważnie potraktowała wyzwanie i wybór najlepszych zdjęć zdecydowanie nie był łatwy.
W kolejnych dniach, podczas spotkań z doradcami zawodowymi, młodzież uczyła się stawiania pierwszych kroków na rynku pracy, aktywnych metod poszukiwania pracy oraz, na podstawie określania zainteresowań i predyspozycji zawodowych, wyznaczała własne ścieżki zawodowe i układała indywidualne plany kariery.
Dzięki nabytym kompetencjom cyfrowym młodzież nauczyła się efektywnie poszukiwać pracę oraz tworzyła dokumenty aplikacyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Uczestnicy projektu poznawali również złote zasady savoir vivre w biznesie ucząc się zachowania podczas poszukiwania pracy i rozmów kwalifikacyjnych.
Wiele uwagi podczas realizacji projektu poświęcono kreowaniu wizerunku, który we współczesnym świecie odgrywa rolę pierwszoplanową, dlatego poświęcono mu aż trzy panele. Pierwszy dotyczył kreowania wizerunku i bezpieczeństwa w sieci i poruszał niezwykle ważne zagadnienia dotyczące zasad cyberbezpieczeństwa i etyki bez ryzyka utraty danych czy cyfrowej tożsamości.
Kolejny panel to interesujące spotkanie ze stylistką, która pomogła uczestnikom zrozumieć rolę jaką odgrywa wygląd zewnętrzny w budowaniu wizerunku. Młodzież uczyła się dobierać stylizacje do konkretnych uroczystości i okazji, a także wykonywać profesjonalny makijaż codzienny, co szczególnie ucieszyło żeńską część uczestników.
Ostatni panel obejmował warsztaty z autoprezentacji poruszające znaczenie pierwszego wrażenia w budowaniu wizerunku, wygląd zewnętrzny i mowę ciała.
Pełen niesamowitych doznań był wyjazd do Warszawy, który młodzież rozpoczęła od wizyty w Powiatowym Urzędzie Pracy w Grodzisku Mazowieckim, która stanowiła uzupełnienie celów projektu związanych z przygotowaniem młodzieży do wejścia na rynek pracy z wykorzystaniem kompetencji informacyjno-komunikacyjnych. Uczestnicy spotkania uzyskali informacje dotyczące procedury rejestracji oraz zadań PUP, w szczególności dotyczących aktywizacji młodzieży z wykorzystaniem usług i instrumentów rynku pracy oraz zapoznali się z prezentacją przygotowaną przez doradców zawodowych: „Kompetencje cyfrowe” czyli praktyczne umiejętności niezbędne w efektywnym poszukiwaniu pracy.
Równie ciekawa i zaskakująca, w kontekście tematu projektu, była wystawa „Iluzje, sztuka nowoczesna i cyfrowa” w Muzeum Cosmos. Niezapomnianym wrażeniem był też wjazd na Taras Widokowy na 30. piętrze Pałacu Kultury i Nauki oraz rejs statkiem po Wiśle, podczas którego uczestnicy projektu zwiedzali Warszawę z perspektywy wody.
Zwieńczeniem działań projektowych była symulacja rozmów kwalifikacyjnych z pracodawcami, do których uczestnicy podeszli bardzo poważnie i dobrze przygotowani. Rozmowy te okazały się bardzo cennym doświadczeniem, pozwoliły zorientować się jak wygląda taka rozmowa, skonfrontować swoje wyobrażenia z rzeczywistością, a także sprawdzić się w nowej sytuacji.
W ostatnich dniach wymiany młodzież w grupach stworzyła scenariusze i nagrała poradniki filmowe aby przyswojoną przez siebie wiedzą w przystępny sposób podzielić się ze swoimi rówieśnikami.
Na uroczystej kolacji podsumowującej wymianę wręczono uczestnikom projektu certyfikaty poświadczające udział w projekcie oraz nabyte kompetencje, a także nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego z wręczeniem nagród.
Projekt „Z TIK do kariery” stanowi odpowiedź na potrzebę młodego pokolenia w umiejętne wkroczenie na rynek pracy i swobodnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturowym, zawodowym i obywatelskim.